Mer om ...

LOKAL GEOlogiskole

PROSJEKT GEOlogiskole

GEOlogiskolen
    generell_logo.gif (2792 Byte) geogruppenas_klein.gif (2599 Byte)

Forfatter:
Geoff Corner
< Tilbake til ... Om... Hvordan bruke... Søke i ... Nettstedkart
Historie Materiale Prosesser
Temahefter
Det geologiske kretsløp   Indre prosesser   Ytre prosesser

Vulkanisme

Vulkanisme er alle de prosesser der smelte og gass fra jordens indre når opp til overflaten. Navnet er tatt etter ildens gud ‘Vulkan’ som ifølge romersk religion hadde makt over den destruktive kraften av branner og vulkaner.

Smelte som når overflaten kan strømme ut som lava, bli blåst ut eksplosivt som aske og pimpstein, danne glovarme pyroklastiske strømmer (askestrømmer), og bygge opp vulkankjegler med et sentalt krater.

- Lava
* Tefra
* Pyroklastiske strømmer
* Vulkankjegler
* Krater og kaldera
* Varme kilder

Lava

Smeltet bergartsmateriale som strømmer ut på overflaten eller på havbunnen kalles for lava. Lava kan dekke svære områder når utbruddet skjer ved spalteutbrudd, eller den kan bygge opp vulkankjegler når utbruddet kommer fra et sentralt rør. Basaltisk lava er tyntflytende og størkner som replava. Ryolitisk lava er seigtflytende og størkner som klinkerlava. På havbunnen kan lava størkne som putelava.

* Spalteutbrudd
* Replava (‘pahoehoe’)