Mer om ...

LOKAL GEOlogiskole

PROSJEKT GEOlogiskole

GEOlogiskolen
    generell_logo.gif (2792 Byte) geogruppenas_klein.gif (2599 Byte)

Forfatter:
Geoff Corner
< Tilbake til ... Om... Hvordan bruke... Søke i ... Nettstedkart
Historie Materiale Prosesser
Temahefter
Det geologiske kretsløp   Indre prosesser   Ytre prosesser

Pimpstein

tefra

Pimpstein kan ha en lys grå, brun eller svart farge, ahengig av sammensetningen. Bildet viser en lys grå, ryolitisk variant. Klumpene er avrundete etter transport i vann.

Klikkbare faner Side 1 Side 2

Tefra

TefraMateriale blåst eksplosivt ut fra en vulkan kalles for tefra (gresk for ‘aske’) eller pyroklastisk materiale (‘pyro’ betyr ild og ‘klast’ betyr bruddstykke). Det består enten av oppknuste bergartsfragmenter fra vulkanen eller smelte som har størknet under ferden gjennom luften. Partiklene varierer i størrelse fra fin aske (<2 mm) og erte- og eplestorestore lapilli (2-64 mm), til avrundete bomber og store kantete blokker (>64 mm). Aske har en glassaktig tekstur mens større partikler varierer fra finkornet fast bergartsmateriale til blærefylt pimpstein.

*  Aske og lapilli
*  Bomber og blokker